THE INFLUENCE OF PERCEIVED EASE OF USE, TRUST, PERCEIVED RISK, AND PRICE DISCOUNTS ON CONSUMER PURCHASE INTENTION FOR FASHION PRODUCTS ON SHOPEE E-COMMERCE PLATFORM: A CASE STUDY IN HULU SUNGAI UTARA
DOI:
https://doi.org/10.36658/ijan.7.1.1311Keywords:
Ease of use, trust, perceived risk, price discount, purchase intentionThisAbstract
This study aims to test the significance of ease of use, trust, risk perception and price discounts on consumer purchasing interest in fashion products. This study uses a quantitative method with purposive sampling technique with questionnaires distributed to 75 respondents. The results of the research regression test show that the variables of ease of use and risk perception do not have a statistically significant effect on purchasing interest, in the context of this study both are not strong enough to directly encourage purchasing interest. The trust variable shows a potential influence with a t-value (1,734) that exceeds the t-table (1,666) although the significance is still above 0.05. Meanwhile, price promotions/discounts are proven to have a significant effect on purchasing interest with a t-value (2,563) that exceeds the t-table (1,666) and a significance of 0,013 <0,05. Based on the results of the study, it is recommended for business actors to focus more on optimizing price discount strategies to increase consumer purchasing interest.
References
Achsa, A. and Dewi, M.S.E. (2021) ‘Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Beli Konsumen: Studi Pada Online Shop Shopee’, Ekonomi & Bisnis, 20(1).
Aini, S.N. (2024) ‘Peran Minat Beli dalam Memediasi Hubungan Flash Sale dan Voucher Diskon Terhadap Keputusan Pembelian Produk Fashion di Marketplace Shopee’, ISTIKHLAF: Jurnal Ekonomi, Perbankan dan Manajemen Syariah, 6(2), pp. 55–72.
Dwiyanti, I.A. and Sadikin, T.N. (2021) ‘Pengaruh Kemudahan Penggunaan Aplikasi Shopee Terhadap Minat Beli Ulang: Perspektif Mahasiswa’, International Journal Administration, Business and Organization (IJABO), 2(2), pp. 59–75. Available at: https://ijabo.a3i.or.id.
Gemilang, B. and Sutedjo, B. (2023) ‘Pengaruh Kepercayaan Konsumen, Nilai Pelanggan dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Pada Pengguna Laptop ASUS Republic of Gamers)’, Jurnal Mirai Management, 8(2), pp. 400–407.
Handayani (2020) ‘Bab Iii Metode Penelitian’, Suparyanto dan Rosad (2015, 5(3), pp. 248–253.
Harto, B.R. and Munir, Z. (2021) ‘Analisis Kepercayaan, Persepsi Resiko Dan Keamanan Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Situs Jual Beli Shopee’, Jurnal Sistem Informasi dan Manajemen, 9(1), pp. 89–98. Available at: https://ejournal.stmikgici.ac.id/index.php/jursima/article/view/256.
Jackson, Tawas, H.N. and Arie, F.V. (2021) ‘Pengaruh Daya Tarik Iklan,Potongan Harga Terhadap Minat Beli dan Keputusan Penggunaan Aplikasi Belanja Shopee (Studi Pada Mahasiswa Manajemen Angkatan 2017 Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sam Ratulangi Manado)’, Jurnal EMBA, 9(3), pp. 1402–1412.
Juniarti, J., Arifin, R. and Rahmawati, R. (2022) ‘Pengaruh Kepercayaan, Citra Merek, Kualitas Produk, Pelayanan Dan Resiko Terhadap Minat Beli Produk Fashion Di Shopee (Studi Pada Konsumen Dinoyo Yang Pernah Berbelanja Online Di Shopee)’, E-JRM: Elektronik Jurnal Riset Manajemen, 11(13).
Khasanah, F.N. (2023) ‘Knowledge Sharing Digital Marketing Sebagai Upaya Membangun Jiwa Kewirausahaan Dari Produk Lokal Desa Sekarwangi’, Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 6(3), pp. 223–230.
Linardi, R.L. et al. (2022) ‘Pengaruh Perilaku Konsumen dan Kualitas Pelayanan terhadap Minat Beli pada PT. Mulia Cipta Abadi Medan’, Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 22(3), pp. 1645–1650.
Marlius, D. (2025) ‘Dampak Influencer Marketing, Price Discount Dan Bonus Pack Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk Fashion Shopee’, Economics and Digital Business Review, 6(2), pp. 1270–1279.
Risukmasari, R. (2024) ‘Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berbelanja Konsumen Pada Penggunaan Fitur Shopee Pay Later’, Jurnal Sosial Teknologi, 4(2), pp. 101–108.
Setiawan, E. (2024) ‘Analisis Pengaruh Diskon Terhadap Minat Beli Serta Dampaknya Pada Keputusan Pembelian Athena Skincare Pada Platform Tiktok Shop’, Konsumen & Konsumsi: Jurnal Manajemen, 3(2).
Sianipar, R.M. (2021) ‘Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Beli Konsumen Terhadap Produk Fashion Melalui Aplikasi Shopee Di Kota Medan’, Manajemen [Preprint], (November 2020). Available at: http://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/5769%0Ahttps://repository.uhn.ac.id/bitstream/handle/123456789/5769/ROTUA MAHDALENA SIANIPAR.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Solihin, D. (2020) ‘Pengaruh kepercayaan pelanggan dan promosi terhadap keputusan pembelian konsumen pada online shop mikaylaku dengan minat beli sebagai variabel intervening’, Jurnal Mandiri: Ilmu Pengetahuan, Seni, Dan Teknologi, 4(1), pp. 38–51.
Stansyah, M.R., Tegar, M. and Choirunnisa, R. (2023) ‘Analisis Pengaruh Minat Beli konsumen Terhadap Pembelian Makanan dan Minuman Melalui Aplikasi Go Food’, 11(1).
Sulaeman, A. (2020) ‘Jurnal Pendidikan Ekonomi’, Jurnal Pendidikan Ekonomi Indonesia, 2(1), pp. 142–154.
Taan, H. (2021) ‘Kemudahan penggunaan dan harga terhadap minat beli online konsumen’, E-Journal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 8(1), pp. 89–96.
Wahyuni, A.D. and Dahmiri, D. (2021) ‘Kepercayaan Dan Persepsi Risiko Terhadap Keamanan Konsumen Dan Implikasinya Terhadap Minat Beli Konsumen Di Marketplace Shopee Kota Jambi’, Jurnal Manajemen Terapan dan Keuangan, 10(01), pp. 29–41. Available at: https://doi.org/10.22437/jmk.v10i01.12384.